loading...
پرنده ها
محسن طاووسی بازدید : 1379 پنجشنبه 08 فروردین 1392 نظرات (0)

سلام

مرحله اول:در مرحله قبل از جفت کردن کبوتران ماده را کمی کم دان بگیرید تا از تخم ریزی بیرویه جلوگیری کنید و حیوان ضعیف نشود.

مرحله دوم:2 هفته مانده به جفت کردن در اب کبوتران کمی سیر مخلوط کنید تا انها را ضد عفونی کند.

مرحله سوم:10 روز تا یک هفته مانده به جفت کردن 2 روز در اب یا در دانه کبوتران تتراساکلین مخلوط کنید البته کمی هم ویتامین لازم است تا کبوتر را تضعیف نکند.

:


مرحله چهارم: بعد از مرحله سوم دانه کبوتران را کمی مقوی تر کنید با دانهایی مثل قره ماش ذرت و عدس از کبوتر پذیرایی کنید (دانه ذرت در تخم گذاری بسیار مفید میباشد حتما استفاده کنید).

مرحله پنجم:دو روز مانده به جفت کردن تمامی نرها و مادها را کاملا چک کنید تا نقصی نداشته باشند مریض نباشد تولک نباشد در حال تخم کردن نباشند بیحال نباشد در کل ایرادی برای جوجه دهی نداشته باشد و اگر این چنین بود ان را از بقیه جدا کنید تا بهبودی کامل و بعد جفت بیندازید.

نکته:بنده دو سه سال در روز جفت کردن کبوتران ماده و نر را در یک جا رها میکردم تا کبوتران جفت خودشان را خودشان انتخاب کنند و در این چند سال چندین جفت دهن خور بدست اوردم که جوجه هاشون طوفان میکنند.

مرحله ششم: در روز جفت کردن بعد از اطمینان از سلامت تمامی کبوتران کبوترانی که دهن خور همدیگر هستن را باهم در یک قفسه یا جعبه میوه داخل کنید و در ان را با یک اجر سوراخ دار ببندید تا در انجا خوب جفت شوند.(دانه و اب هم انجا بگذارید)

نکته 2: اگر لانه قفسه بندی شده دارید دانه کبوتران و ابشان را بگذارید تا باهم کل کل کنند و تسلیم هم شوند ولی اگر از جعبه میوه استفاده میکنید در کف ان یک سرامیک به اندازه جعبه بگذارید تا نظافتش راحتر باشد بنده از ظرف پلاستیکی برای جای تخم استفاده نمیکنم مگر در بعضی مواقع بیشتر از کاه برنج در زیر کبوتران برای تخم گذاری میریزم چون نرم و گرم است.

مرحله هفتم: در جفت کردن من معمولا از اصل جفت برعکس استفاده میکنم به این معنا که کبوتران را برعکس هم میزنم مثلا کبوتر کشیده را با کبوتر گرد میزنم کبوتر تیز پرواز رو با کبوتر نرم پرواز -کبوتر پر بازی رو با کبوتر کم بازی - کبوتری که خوب از دست بهر(قرقی) فرار میکنه رو با کبوتری که در مقابل بهر نمیتونه فرار کنه-کبوتری که ساعتی بالای 8 رو داره با کبوتر که ساعتی حدود 5 ساعت رو داره میندازم تا جوجش حدود 6تا 7 بپره-و به همین صورت بصورت برعکس جفت میکنم سعی کنید زیاد به خال رو رنگ چشم زیاد اهمیت ندهید چون کبوتر با خال و رنگ نمیپرد بلکه با بالهای قدرتمندی که شما باید برایش درست کنید بپرد.

مرحله هشتم:بعد از جفت کردن کبوتران از دانه های مقوی از جمله قره ماش عدس و ذرت استفاده میکنم در جوجه کشی و بخصوص در تخم گذاری ذرت خیلی مهمه و بیسار مفید هستش حتما از ذرت استفاده کنید.

مرحله نهم : در این زمان چون کبوتر مدت زیادی جدا از هم بوده و کبوتر ماده هم نر بسیار مست هستن و تند تند عمل لقاح انجام میشود باید از ویتامین برای کبوتر استفاده کرد تا قوای جسمانی خود را از دست ندهد.

مرحله دهم :کسانی که از جعبه میوه استفاده میکنند و کبوتران را داخل ان جفت میندازند هر روز یک یا دو با در انها را باز کنید تا اطراف خود را ببیند و بدانند که کدام لانه مال انهاست.

مرحله یازدهم: بعد از این که کبوتر لانه خود را به خوبی شناخت و به راحتی بیرون امد و داخل شد در اجری لانه را بردارید تا خودشان به راحتی رفت و امد کنند.

مرحله دوازدهم: بعد از گذشت 3 تا 4 روز کبوتر خوب جفت شده و کبوتر نر به دنبال کبوتر ماده میکند به همین علت ماده به خوبی نمیتوان به راحتی دانه بردارد پس بگذارید دانه به مدت 2 تا 3 ساعت در جلو کبوتران بماند تا کبوتر ماده خوب برای تخم گذاری تغذیه کند و تخم سالمی بگذارد.

مرحله سیزدهم: بعد از تغذیه سالم و تخم گذاری کبوتر ماده راحت میشود و به خوبی میتواند تغذیه کند بعد از 5 روز به تخم نگاه کنید تا نطفه داشته باشد اگه نطفه داشته باشد رنگش نسبت به روزهای اول تیره تر میشود.

مرحله چهاردهم: بعداز اطمینان از سالم بودن تخم دیگر سعی کنید زیاد به تخم و کبوتر دست نزنید تا بعد از 17 تا 21 روز جوجه ها از تخم خارج شود.

نکته3:هرگز جای تخم نباید مرطوب باشد نظافت شرط اساسی در سالم ماندن تخم است.

نکته 4:اگه تخمی ترک خورد ترک را با فضله خیس کبوتر بپوشانید.

نکته 5: اگر دیدید در هنگام جفت کردن و تخم گذاری کبوتری مریض شد ان را فورا از جفتش جدا کرده و مداوا کنید.

نکته 6:در جفت کردن کبوتر سالم بودن نطفه و خود کبوتر بسیار مهم است.

نکته 7: در روزهای جفت شدن ممکن است بعضی از نرها به داخل سایر لانه ها برود و دیگر ماده ها را اذیت کند پس خوب حواستان به امر باشد تا دعوای بین دو نر یا نر و ماده به ناقص شدن کبوتر نانجامد.

امیدوارم که مورد قبول باشد و کمی ها و کاستی های موجود را با نظر دادن به بنده یاد اوری کنید .باتشکر

نویسنده محسن

برچسب ها جفت کردن کبوتر ,
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سلام دوستان عزیز به وبلاگ من خوش آمدید من محسن طاووسی هستم و امیدوارم از وبلاگ من لذت ببرید.در این وبلاگ من در مورد پرندگان مطلب هایی نوشته ام تا نظر شما را جلب کنم.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    بهترین کبوتر از نطر شما چیست؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 109
  • کل نظرات : 27
  • افراد آنلاین : 29
  • تعداد اعضا : 13
  • آی پی امروز : 134
  • آی پی دیروز : 17
  • بازدید امروز : 168
  • باردید دیروز : 20
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 1,272
  • بازدید ماه : 1,272
  • بازدید سال : 31,104
  • بازدید کلی : 472,491